COMUNICAT DE LA CAMPANYA CONTRA ELS TRACTATS DE COMERÇ I INVERSIÓ DAVANT LES MOBILITZACIONS CAMPEROLES

photo6001554997990502563

Els pagesos i pageses porten vàries setmanes manifestant-se per Catalunya i per tot l’Estat espanyol. També s’han realitzat mobilitzacions en altres parts d’Europa, com Alemanya i França. La situació de crisi de la petita i mitjana agricultura, el model més sostenible, és molt greu, no només per al col·lectiu directament afectat, sinó per al conjunt de la població. En les reivindicacions està molt present una cosa tan bàsica com la demanda d’uns preus que cobreixin els costos de producció.

Tot i que les ajudes de la Política Agrària Comuna (PAC), la suma d’aquestes més els preus pagats per la producció no serveixen per mantenir les rendes camperoles a un nivell adequat. Segons la Comissió Europea, la renda agrària a la UE equival actualment a el 50% de la renda mitjana de la població de la Unió.

Des de la Campanya contra els Tractats de Comerç i Inversió (TCI), a més de donar suport a aquestes reivindicacions de justícia per a l’agricultura camperola, volem assenyalar algunes reflexions sobre el fons de el problema dels preus i de la crisi.

A partir de 1992, la Política Agrària Comunitària es va anar acoblant al GATT (posteriorment OMC) i als Tractats de Comerç i inversió. Això ha suposat eliminar instruments que regulaven el mercat, com els aranzels, la intervenció pública, els preus mínims i el control de la producció.

Aquestes mesures són les que deixen als agricultors i agricultores europees exposades a l’entrada de produccions de mercat internacional per part de les grans cadenes agroindustrales, que tenen la capacitat de produir a gran escala, a baixos preus, però a un alt cost humà i ambiental. I es condemna a l’agricultura camperola a produir per sota dels seus costos i a costa de el poder dels operadors més forts del mercat.

D’aquesta manera, els TCI, i les polítiques neoliberals que comporten, són la causa d’aquesta crisi de les agricultures més sostenibles, de petites i mitjanes explotacions agrícoles, a l’Estat espanyol, a Europa o altres parts de món, ja que el problema és comú. La pèrdua de la seguretat i sobirania alimentària, l’accés als aliments a preus justos, la minva de biodiversitat, la desaparició de la vida als pobles, l’absència de sostenibilitat ambiental i la falta de mitjans imprescindibles per afrontar el canvi climàtic.

La UE, el Parlament Europeu i molts governs a Europa segueixen impulsant nous acords que seguiran agreujant el problema dels preus i la pèrdua de petites i mitjanes granges i finques. Tractats com el CETA, MERCOSUR, VIETNAM generaran forts impactes en els models més sostenibles d’agricultura i impulsaran models industrials de producció en els països i zones afectades.

Aquests tractats suposen a més una contradicció absoluta amb els Acords de Paris sobre el canvi climàtic, i amb l’Acord Verd (Green Deal) de la Unió Europea, ja que generaran majors impactes sobre el clima.

Per tant, la Campanya contra els TCI s’uneix a el qüestionament que expressen les mobilitzacions camperoles, i denúncia d’una manera ferma que l’agricultura, l’alimentació, el clima, la sostenibilitat, els serveis bàsics i els drets de les persones no poden ser moneda de canvi dels interessos de les elits econòmiques i de les empreses transnacionals.

Març de 2020

Campanya contra els Tractats de Comerç i Inversió TCI